Akkurat som huset, bilen eller for så vidt deg selv, så trenger båten vedlikehold og puss. Man kan nesten høre den over seg når man legger på det førte laget med polish og gnir det inn med en passende svamp.
Alle båter trenger vedlikehold og det er ikke bare motoren som må ha en overhaling. Kjølen er full av alger, dekket av måkeskit og interiøret virker litt fallent. Denne tiden av året bringer mange forhåpninger og forventninger til tiden som kommer. Hvor skal man seile, hvem møter man på sin ferd, får man fisk eller vil det skje noe spektakulært? En gang kan det hende man må fort i land fordi det starter et skikkelig ruskevær, mens andre ganger må man bare ta bølgene så godt det lar seg gjøre.
Her skal vi se på noen steg man må gjennom for å få en sommerklar båt.
Sjekk hva som må gjøres og vask
Foruten å gå over båtens skrog, er det lurt å prøve å lense ut litt vann. Virker pumpa som den skal eller er det noe som har løsnet. Når alt er kontrollert trenger båten en vask. Denne vasken er grundig med svamp, sjampo og slange. Flatene kan være tilgriset og vanskelige å fjerne skitt fra, så her må man bruke litt makt. Vasking av båten er første steg til en vårklar båt, så her kan man virkelig drømme seg bort.
Polering av kjølen
Polere handler om å legge på et slags beskyttende lag med voks. Poleringen foregår for hånd eller maskin. Dette er tungt arbeid så legg litt tid i dette. Ta noen pauser og nyt sola også. Ha alltid et bord med litt snacks og ønsket drikke til. Det hjelper alltid. Etter noen runder med poleringsmaskina kan man ta seg en velfortjent hvil. Da er Bingo tilbud supert for slitne armer, for hjulene spinner bare du trykker så vidt på skjermen. Polering tar bort oksidering fra skroget, noe som over tid fører til skader. Det er nesten som når jern ruster. Polering gjør det også enklere å legge på nytt lag med maling og lakk.
Maling og lakk som beskytter
Maling er selve kronen på verket når man pusser på båten. Dette gir båten det siste laget med beskyttelse for vann, alger og salt. Man gjør ikke dette rett etter polering, men når båten har fått stått tørr noen dager. Man kan legge på en 2 komponent polyuretan, som gir godt beskyttelse. Det er anbefalt å legge på malingen med en rull med korte hår og en fordriver. Da vil ikke lakken gå av. Man kan legge på flere lag maling, men det skal holde med et lag lakk.
Sjekke motoren før og etter
Enten har man en påhengsmotor, eller så er den integrert. Det kan uansett være smart å ta en ekstra titt på den, så man slipper å gå i havsnød. Motoren bør skifte oljefilter en gang i året. Når man tar inn båten for sommeren, må man huske på å dra gjennom ferskvann i systemet så ikke saltvann står å tærer på tank og deler. Dessuten bør man fylle på frostvæske. Frostvæske hindrer at is ekspanderer i rør og forårsaker sprekkdannelser.
Båtlivet for nye førere
Det er helt vidunderlig å ferdes på sjøen, enten det er i skjærgården en deilig sommerdag eller på en innsjø for å fiske. Nye båtførere må i dag ta båtførerbevis, og det får man ved å ta en prøve online. Da er man skikket til å føre båt, noe som også krever kjennskap til vedlikehold av båten. Bruk tid på dette og andre ting og slipp å gå på en smell før båten skal sjøsettes nok en gang.